15 kwietnia gościliśmy w naszej placówce pracowników Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Lublinie, którzy spotkali się z uczniami klas IV i V. Podczas wizyty można było dowiedzieć się jak wygląda praca operatorów numeru 112 i w jakich sytuacjach należy dzwonić pod ten numer. Uczniowie zostali zapoznani z podstawowymi zasadami udzielania pierwszej pomocy, a także sami mogli zastosować poznaną teorię w praktyce ćwicząc na fantomach. Zasady udzielania pierwszej pomocy to bardzo przydatne umiejętności, które każdy powinien znać, bo nigdy nie wiemy, kiedy będą nam potrzebne. Bardzo serdecznie dziękujemy pracownikom Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Lublinie za profesjonalne przekazanie podstawowych, ale jakże ważnych informacji z zakresu pierwszej pomocy.
Kilka zdań o Systemie Powiadamiania Ratunkowego:
Działający na terenie kraju System Powiadamiania Ratunkowego to jednolity w całej Europie system obsługujący zgłoszenia alarmowe kierowane na darmowy numer alarmowy 112. System ten przekazuje zgłoszenia alarmowe, w celu zaangażowania odpowiednich zasobów ratowniczych. Następnie Policja, Państwowa Straż Pożarna i dyspozytorzy zespołów ratownictwa medycznego dysponują własne zasoby ratownicze do przekazywanych zdarzeń. Aktualnie w Polsce jest 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego - po jednym w każdym mieście wojewódzkim oraz w Radomiu.
Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Lublinie jest komórką organizacyjną Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie zajmującą się przyjmowaniem telefonicznych zgłoszeń wezwania pomocy na terenie województwa lubelskiego. Jest to całodobowa służba dyżuru telefonicznego pełniona przez Operatorów Numerów Alarmowych. CPR działa w Lublinie od października 2013 roku. Średni czas oczekiwania na połączenie w Lublinie wynosi 9 sekund.
Co zgłaszać na numer alarmowy 112?
Na numer alarmowy 112 zgłaszaj tylko nagłe, wymagające interwencji służb ratowniczych sytuacje. Na przykład:
· wypadki drogowe;
· omdlenia i utrata świadomości;
· pożary;
· rozboje i inne przypadki użycia przemocy;
· sytuacje nagłego zagrożenia życia, zdrowia, środowiska, mienia, bezpieczeństwa lub porządku publicznego.
Jakie informacje należy przekazać?
· Gdzie ma miejsce zdarzenie?
· Co się stało?
· Jakie są okoliczności zdarzenia?
· Ile osób jest poszkodowanych?
· Imię i nazwisko osoby zgłaszającej.
Odpowiadaj na pytania zadane przez operatora. Operator powie jak zachować się na miejscu zdarzenia.