Przedszkolaki z grupy Motylki i Słoneczka Zespołu Placówek Oświatowych w Ciecierzynie biorą udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Z EDUMUZ w logopedię” . Projekt realizowany będzie od 1 września 2022 do 15 maja 2023 . Głównym założeniem projektu jest profilaktyka logopedyczna prowadzona w oparciu o piosenki Marii Zofii Tomaszewskiej i wydawnictwa EDUMUZ w grupach przedszkolnych. Koordynatorem projektu jest logopeda pani Grażyna Wójtowicz.
Projekt jest zgodny z zadaniami określonymi w Podstawie Programowej Przedszkola.
Cele główne wynikające z Podstawy Programowej Przedszkola
1.Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze rozwoju.
2. Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności) dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
4. Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka – mowy, zachowania, ruchu, muzyki, tańca, śpiewu
Cele szczegółowe w zakresie profilaktyki logopedycznej:
- ćwiczenia na wyrazach dźwiękonaśladowczych
- ćwiczenie prawidłowego toru oddechowego ( faza wydechu)
- ćwiczenie natężenia , tempa i barwy głosu
- rozwijanie słuchu fonemowego
- usprawnianie funkcji językowych w zakresie budowania zdania
- usprawnianie narządów artykulacyjnych
- kształtowanie nawyku prawidłowej wymowy głosek ustnych i nosowych ( m, b)
- wdrażanie do koncentracji na bodźcach słuchowych
-zwrócenie uwagi na prawidłową realizację głosek: k, g, h, s, sz, r
- różnicowanie głosek opozycyjnych
-usprawnianie pionizacji języka
Cele szczegółowe w zakresie zajęć umuzykalniających:
- rozwijanie poczucia rytmu
- uwrażliwianie na odgłosy otaczającego świata
- rozwijanie refleksu, słuchu i pamięci muzycznej
- rozwijanie pamięci słuchowej
- zwrócenie uwagi na wartości terapeutyczne : wyciszenie, uspokojenie
- rozwijanie wyobraźni ruchowej
- rozwijanie koncentracji i podzielności uwagi
- uwrażliwianie na głośność i dynamikę dźwięków
- usprawnianie koordynacji słuchowo – ruchowej
- wdrażanie do zespołowego wykonywania zadań