Propozycje aktywności dla dzieci z grupy Pszczółki 19.11.2021r

Administrator

Obrazy, rzeźby, kolaże cz II

 

           Witamy nasze kochane Pszczółki. Zapraszamy na kolejne zajęcia.

 

1. Na początek proponujemy zestaw ćwiczeń gimnastycznych.

MUZYCZNA GIMNASTYKA - ćwiczenia W PODSKOKACH.

https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU

 

2. Kochani, poproście kogoś dorosłego lub starsze rodzeństwo o przeczytanie opowiadania:

Z wizytą u rzeźbiarza

Halina Okońska, Magdalena Pawińska

Pani w przedszkolu zapowiedziała, że dziś idziemy na wycieczkę do rzeźbiarza. Nie będzie to jednak ani wiatr, ani woda, ani słońce. Będzie to ktoś niezwykły. Dzieci były bardzo ciekawe. Szybkim krokiem podążały za panią. Po dłuższej wędrówce zatrzymały się przed bramą dużego ogrodu. W tym ogrodzie było jak w bajce. Wśród zieleni duże figury zwierząt, za nimi duży pałac. Dalej widać postać ludzką, zaś na wysokim pniu drzewa sama głowa – to popiersie.

– Gdzie my jesteśmy, w bajce? – zapytała Marysia.

W tej chwili wyszedł starszy pan, przywitał się z dziećmi.

– To jest rzeźbiarz, zaprosił nas, byśmy obejrzeli jego pracownię – wyjaśniła pani.

– My tego pana już widzieliśmy w parku – dodał Filip.

Rzeźbiarz uśmiechnął się do dzieci, zapraszając do pracowni. Było to dosyć duże pomieszczenie. Pośrodku stał duży stół, z boku drugi, na ścianie wisiały półki, na nich stało kilka figurek. W kącie był ogromny kocioł z gliną, a obok wanna. Leżało również parę worków z gipsem. Pod oknem uwidaczniało się duże i grube drzewo z zaczętą rzeźbą. Gdy dzieci wszystko obejrzały, rzeźbiarz zaprosił ich do siebie. Wziął do ręki swoje narzędzie, które nazywa się dłutem. Oczy dzieci śledziły każdy jego ruch. Skrawki drewna spadały w szybkim tempie na podłogę.

– Co to będzie? – zapytał nieśmiało Kamil.

– To będzie duży lew, ale minie jeszcze wiele dni zanim go skończę – odpowiedział rzeźbiarz i odłożył dłuto, podchodząc do zaczętej rzeźby w glinie. Wziął do ręki mały nożyk i pokazał, w jaki sposób się rzeźbi.

– Do tej rzeźby potrzebny jest model. Przychodzi chłopiec, siada na krześle, a ja go rzeźbię – wyjaśnił starszy pan i pokazał, w czym wykonuje odlewy gipsowe.

Dzieci były bardzo zainteresowane pracą rzeźbiarza. Gdy pokazał im swoją rzeźbę w kamieniu i opowiedział, jak długo mu z nią zeszło, wtrącił się Paweł:

– Wiatr i woda chyba by nie potrafiły tak wyrzeźbić jak pan.

– Gdyby nie wiatr, woda, słońce, mróz, świat nie byłby taki piękny jak jest. To są doskonalsi rzeźbiarze od ludzi – wyjaśnił rzeźbiarz.

Gdy dzieci już opuszczały pracownię, Kacper zauważył duży blok białego tworzywa i zapytał:

– Co to jest?

– To bryła styropianu, w niej lekko się rzeźbi.

Kacper dotknął białej bryły i przypomniał sobie, że bałwan w parku był z tego samego materiału. Nie wahając się wiele, śmiało odezwał się.

– Odkryłem zagadkę. To pan wyrzeźbił bałwana w parku?

– Tak, odgadłeś. Chciałem dzieciom zrobić niespodziankę.

– To bardzo miła niespodzianka – dodała Kasia.

Dzieci z zadowoleniem oglądały jeszcze raz rzeźby w ogrodzie.

Po powrocie do przedszkola pani nie mogła nadążyć z przygotowaniem gliny, plasteliny,

masy papierowej, masy solnej. Dzieci chciały codziennie bawić się w rzeźbiarzy. Teraz dobrze wiedzą, kto rzeźbi w lesie, na łące, nad rzeką oraz kto postawił bałwana ze styropianu w parku. Wiedzą, czym zajmuje się rzeźbiarz. A może któreś z nich zostanie rzeźbiarzem?

Odpowiedzcie na pytania:

Dokąd wybrały się dzieci na wycieczkę? Co potrzebne jest rzeźbiarzowi do jego pracy?

Z jakich materiałów powstawały prace rzeźbiarza? Kto lub co w przyrodzie jest najlepszym rzeźbiarzem?

 

3. „Rzeźbiarz” – zabawa ruchowa. W tej zabawie wykorzystamy piosenkę Muzyczne stop. Poruszajcie się zgodnie ze słowami piosenki (marsz, bieg, podskoki), w przerwach zastygajcie jak rzeźba- nieruchomo.

Link do zabawy:

https://www.youtube.com/watch?v=ronZO0kOt9o

 

4. Pszczółeczki, Teraz Wy zostaniecie rzeźbiarzami. Poproście rodziców o pomoc w wyrobieniu masy solnej, to będzie Wasz materiał z którego powstanie rzeźba.

Link do przepisu na masę solną:

 

https://www.youtube.com/watch?v=ljIP06Xfbpg

 

Masa wyrobiona? Można zabrać się do tworzenia rzeźby. Na zdjęciach zobaczycie, co ulepiły inne dzieci:


Jak wyglądają Wasze rzeźby? Zapewne są śliczne. Jeżeli je wysuszycie, np. na kaloryferze, możecie przynieść i pokazać nam w przedszkolu.

5. Tropimy głoskę d. Prosimy wyszukajcie w domu lub wymyślcie przedmioty, których nazwy zaczynają się głoską d. Wyraz- deska, także zaczyna się głoską d. Ile sylab słyszycie w wyrazie deska? Dwie prawda?

Teraz spójrzcie jak wygląda litera d – mała oraz D – wielka. Co wam przypomina kształt tej litery?

D d

6. Kochani, prosimy Was a narysowanie jakiegoś przedmiotu/warzywa/owocu rozpoczynającego się głoską d.

 

Dzisiaj na tyle pracy. Niebawem widzimy się w przedszkolu. Pozdrawiamy Was cieplutko życząc miłego weekendu.

Pani Sylwia i Beata.

Załączone zdjęcia

ZESPÓŁ PLACÓWEK OŚWIATOWYCH W CIECIERZYNIE
Ciecierzyn 121
21-003 Ciecierzyn
tel. 81 756-13-10
fax. 81 756-37-65
szkola@zpociecierzyn.pl