Asertywność i ustępowanie. Jak pracować z dziećmi w młodszym wieku szkolnym

Coraz częściej w praktyce szkolnej dostrzegamy, że dzieciom trudno jest ustąpić rówieśnikom. Bardzo zależy im na tym, by było tak, jak one chcą, a jeśli nie uda im się przeprowadzić swojej woli złoszczą się lub obrażają. Jednocześnie wiemy, jak ważna jest asertywność, czyli umiejętność zadbania o swoje potrzeby i granice. Poniżej pomysł na pracę z dzieckiem.

1. Zacznij od rozmowy z dzieckiem. Jaka jest jego ulubiona potrawa? A jego rodzica? W jaki sposób najbardziej lubi spędzać wolny czas? A jego rodzic? Czego najbardziej na świecie nie lubi? A jego rodzic? Porozmawiajcie o tym, że ludzie się różnią, mają prawo do swojego zdania i dbania o to, by było im dobrze.

2. Spytaj, co to znaczy „ustąpić komuś”. Czy dziecko potrafi ustąpić? Czy dobrze jest komuś ustępować? Dlaczego? Opowiedz o tym, kiedy tobie jest trudno ustępować i o tym, kiedy byłeś zadowolony z tego, że ustąpiłeś.

3. Pokaż dziecku poniższy rysunek. Jest to przykład złudzenia optycznego. Każdy może zobaczyć tu co innego (królika lub kaczkę) – i nie jest to błąd. Porozmawiaj, że ludzie się różnią. Jeśli macie ochotę poszukajcie innych złudzeń optycznych w internecie.


4. Porozmawiajcie o tym, w jaki sposób można właściwie i niewłaściwe wyrazić swoje zdanie, jeśli różni się od zdania rozmówcy. Czy to ma znaczenie?

5. Przeczytaj dziecku poniższe sytuacje. Porozmawiajcie o tym, jak mogłoby zachować się w każdej z nich. A może uda wam się znaleźć kilka rozwiązań?

Ścigasz się ze swoim bratem. Jesteś pewien, że o włos wyprzedziłeś go na mecie. On także jest pewien, że wyprzedził cię o włos. Co zrobisz? Ustąpisz czy będziesz trwać przy swoim zdaniu?

Poszedłeś w odwiedziny do koleżanki. Ona chce nauczyć cię robić slimy a ty wcale nie masz na to

ochoty. Wolałbyś zbudować coś z klocków lub pójść poskakać na trampolinie w jej ogrodzie, bo ty takiej

nie masz. Co zrobisz? Ustąpisz czy będziesz trwać przy swoim zdaniu?

Oglądacie z kolegą film o delfinach. „Chciałbym kiedyś pogłaskać tego ssaka” – mówisz do kolegi. „Jakiego ssaka, przecież to ryba!” – wykrzykuje kolega. Ale delfin przecież nie ma skrzeli, rodzi się z brzucha i pije mleko – na pewno jest ssakiem. Kolega nie ma racji. Co zrobisz? Ustąpisz czy będziesz trwać przy swoim zdaniu?

Na lekcji pani robi konkurs ze znajomości lektury. Podzieliła całą klasę na dwie drużyny. Ty jesteś w

pierwszej, a twój najlepszy kolega z ławki w drugiej, Kuba. Przez całą lekcję drużyny remisują i żadna

nie może wygrać. Ostatnie pytanie zadecyduje o wszystkim. Tak się składa, że masz na nie

odpowiedzieć ty i Kuba, twój przyjaciel. Kolega odpowiada dobrze, ty nie. Członek twojej drużyny,

Antek, pełnym złości głosem mówi, że specjalnie odpowiedziałeś źle, żeby Kuba mógł wygrać. Wcale

tak nie było! Co zrobisz? Ustąpisz czy będziesz trwać przy swoim zdaniu?

Na wf-ie pani dzieli was na drużyny. Ty nie chcesz być w tej, do której cię przydzieliła. Wolałbyś być w

innej. Co zrobisz? Ustąpisz czy będziesz trwać przy swoim zdaniu?

W końcu długa przerwa. W co by się tu pobawić? Chłopaki proponują berka, ale tobie trochę się nie

chce. Wolałbyś pograć w karty lub pobawić się figurkami. Co zrobisz? Ustąpisz czy będziesz trwać przy

swoim zdaniu?

Jesteście na wycieczce klasowej i pani każe ustawić się wam w pary. Podchodzisz do Maćka i mówisz,

że chcesz być z nim. Maciek odpowiada, że już obiecał Karolowi, więc nie może z tobą stanąć. Co

zrobisz? Ustąpisz czy będziesz trwać przy swoim zdaniu?

Załączone zdjęcia

ZESPÓŁ PLACÓWEK OŚWIATOWYCH W CIECIERZYNIE
Ciecierzyn 121
21-003 Ciecierzyn
tel. 81 756-13-10
fax. 81 756-37-65
szkola@zpociecierzyn.pl